sobota 5. listopadu 2016

Kurz kreslení tužkou podzim 2015

Jak sem již psala, byla jsem na kurzu kreslení pravou hemisférou, který se ovšem jmenoval Kurz kreslení tužkou. Jak nám lektorka na začátku vysvětlila, bylo by spíše vhodnější označení kreslení "správnou" hemisférou. A vlastně nešlo ani tak o kurs kreslení tužkou, ale o reálnou kresbu, tzn. výsledný obrázek by měl odpovídat předloze. Byl to víkendový kurz, takže jsem byla dva dny bez dětí a pořádně si to užila.

Zpětně si už přesně nepamatuji, co se dělalo den první a co den druhý, ale to je vlastně jedno. Začali (i je správně, ve skupině i muži byli) jsme povídáním, vyfasovali potřeby na kreslení (tužbu B, 4B a 8B, gumu v tužce, kousek plastické gumy a malou gumu se slonem, vše od Koh-I-Noor, klasický kancelářský papír a 50 cm průhledné pravítko) a vybrali si obrázek (pro mě opravdu oříšek, paní mi byla nějaká povědomá a teprve v neděli večer jsem zjistila, že je to hlavní hrdinka z věhlasné upíří ságy) a šlo se na to.

První obrázek měl zhodnotit naše schopnosti - každý překreslil fotku tak jak zvládl nejlépe. A protože už jsem před tím párkrát kreslila, nebyla to až taková tragédie, ale i tak jsem měla v neděli večer pocit, že opravdu ke zlepšení došlo, i když má obrázek svoje mouchy. Kreslení vlasů mě vážně nadchlo.
Sobota
Neděle

Následně jsme zkoušeli stínování pomocí postupného přidávání vrstev grafitu a odlehčení, nebo zatížení ruky, práci z gumou.
Zkoušeli jste někdy kreslit bez koukání na papír? Já poprvé až na kurzu. Úkol zněl jasně, nakreslit obrys vlastní ruky. Oči koukají pouze na levou ruku, pravá kreslí na papír (a u leváků otočeně). Opět proběhly dva pokusy s nějakým časovým rozestupem. Opět je patrný rozdíl :)
Ruka první
Ruka druhá
Další úkol byl překreslit židli, teda vlastně ty všechny kousky okolo židle, ještě očíslované, jak postupovat.... a nakonec z toho byla židle. Dle hesla nekresli, co si myslíš, že vidíš, ale to co opravdu vidíš. Takže poučka z výtvarky "hlava má tvar vajíčka" musí z hlavy. Plochy kolem jsme měli vybarvit pastelkou. Dost jsem nestíhala, přišlo mi to nedůležité, tak jsem to jen tak počmárala, aby byl vidět kontrast... a lektorka mě teda nepochválila. No, co se dá dělat.
A už se konečně blížíme k lidem, i když to je opět kresli co vidíš, ne co si myslíš :). Předloha otočená nohama vzhůru, zakrytá papírem a postupně odkrýváme po asi 2 cm a překreslujeme jednotlivé čárky a snažíme se trefit jejich pozici, sklon a tak vůbec. Předloha I. Stravinskij od Picassa. Až na pár detailů docela odpovídá. I velikostně. Někomu se povedlo nevejít se na papír, protože neodhadl délku čárek a bylo to.


A konečně kreslení podle předlohy. Nejprve hlava z profilu, kde si body přenášíme pomocí prosvitu přes okno a pak se snažíme napodobit křivky. Na uchu a oku už nás lektorka naučila přenášet body pomocí papíru (díky hodinám technického kreslení na strojárně jsem s tím naprosto v pohodě), pokračujeme uchem okem, stínování, oblečení pomocí frotáže (pod papír dáme strukturovanou podložku a z vrchu překreslíme tužkou... jako v dětství s pětikorunou).


Nakonec se vracíme k původní fotografii a s nově nebitými znalostmi kreslíme obrázek z prvního dne, který je hned jako druhý. Takže za mě kurz smysl měl. Lektorka byla příjemná. A jako bonus jsem strávila celý víkend tím, co mě bavilo a necpalo se mi do toho žádné dítě :)

II.

Žádné komentáře:

Okomentovat